Winkelketen Kwantum staat in de belangstelling van een Amerikaanse investeringsmaatschappij. Die zou samen optrekken met de voormalige oprichter van wat toen nog de  Kwantum Hallen heette, de 77-jarige Joop Steenbergen.

Rasondernemer Joop Steenbergen is naar eigen zeggen een handelaar in hart en nieren. In 1986 verkocht hij zijn Kwantum Hallen aan retailketen Macintosh. Nu laatstgenoemde na een reeks van moeilijke jaren van Kwantum af wil, staat Steenbergen op de stoep. Niet zozeer als hoofdkoper, maar wel als een van de geldschieters en adviseur.

Volgens het Financieele Dagblad zou de Amerikaanse investeringsmaatschappij Gordon Brothers Kwantum willen overnemen van Macintosh, met Steenbergen als partner. Zekerheid over de deal zou er volgens ingewijden nog niet zijn, omdat partijen er nog niet uit zijn over de prijs, aldus de krant vrijdag.

Kwantum mist gevoel voor partijenhandel

De belangstelling van de 77-jarige Steenbergen komt niet onverwacht. Afgelopen jaar gaf hij tegenover het FD en De Telegraaf al aan met lede ogen de teloorgang van zijn ‘Kwantum Hallen’ te hebben aangezien.  De omzet van Kwantum liep tussen 2010 en 2014 terug van 216 miljoen euro naar 192 miljoen euro.

Volgens Steenbergen is Kwantum onder Macintosh het gevoel voor partijenhandel kwijt geraakt. “Eigenlijk waren de Kwantum Hallen de voorloper van de Action, de keten die het nu zo goed doet. Met grote aantallen en een sterk wisselend assortiment. Altijd was er wat nieuws”, zo schetste hij afgelopen jaar tegenover De Telegraaf (Blendle).

Naast kernartikelen zoals behang en gordijnen, keek Steenbergen naar eigen zeggen altijd scherp naar  'bijvangst': "Mensen kwamen niet alleen voor nieuwe gordijnen. Ze gingen met vijf tot zes artikelen naar buiten. Constant prakkiseerde ik hoe ik zoveel mogelijk mensen naar de winkels kreeg. In één jaar verkochten we 50.000 fietsen. Die bijoogst hebben ze bij Macintosh helemaal laten vallen."

Slim inkopen, lage prijzen

Duidelijk is dat Steenbergen het gevoel voor koopmansgeest weer terug zou willen brengen bij Kwantum. De voormalige marktkoopman en bokser startte begin jaren 1970 in de Amsterdamse Jan van Galenstraat met een groothandel in nylon en vinyl, Vinylon genaamd. In 1976 opende Steenbergen de eerste Kwantum Hallen in Woudenberg.

De nadruk op constant lage prijzen leidde aanvankelijk tot een groot succes. Nadat retailketen Macintosh Kwantum in 1986 kocht, kreeg Kwantum volgens Macintosh een "nieuwe frisse uitstraling", zo schrijft het bedrijf op de website. "De nieuwe winkels leken in de verre verte niet meer op de Kwantum Hallen. Servicebewuste medewerkers, nette presentaties en artikelen van goede kwaliteit is het motto van Kwantum anno 1990. Wat altijd bleef is de discountformule: leveren tegen de laagste prijs."

Anno 2015 lijkt het profiel van Kwantum echter verwaterd, waardoor ketens als Action zich hebben kunnen ontwikkelen tot harde concurrenten op prijsgebied.

Hoofdrekenen en eurocalculatoren

Wat betreft Steenbergen ligt de basis van een succesvolle formule bij de inkoop. "De kracht van een goede handelaar ligt bij zijn inkoopgevoel en snelheid”, zo schetste hij in 1994 in een interview met NRC Handelsblad. Dat bleek enkele jaren later ook weer, toen Steenbergen zich met de komst van de euro stortte op 'eurocalculatoren'.

In januari 2001 verkocht Steenbergen binnen een maand liefst 700 duizend omrekenmachientjes. Voor zichzelf overigens een overbodig hulpmiddel, zo hij vertelde destijds aan Trouw: "Het hele hoofdrekenen is er niet meer bij tegenwoordig. Ik kan toevallig goed rekenen. Op m'n rapport had ik allemaal tweeën, maar voor rekenen een negen. Dat was mijn sterke punt. Je moet toch weten hoeveel kuub er in een container van 20 foot gaat. En je moet het ook kunnen uitrekenen als je weet dat die 2,20 meter breed, 2,70 hoog en 13 meter lang is. Dat is me in het zakendoen goed van pas gekomen.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl